הרגשתי לרגע כמו מאמנת לסיירת. לקחתי מישהי שב-12 השנים האחרונות ישבה בבית , העברתי אותה סדרה אינטנסיבית בת 5 ימים של ניהול עסק. היום אחרי 4 חודשים חשפתי אישה אסרטיבית שמנהלת את העסק ביד רמה ומביאה אותו להצלחה... ואיך כל זה קורה ? בגלל הרצון להצליח, בגלל השיטתיות, הלמידה והסדר החדש !
"הרגע נחתנו מסופ"ש בחו"ל... משהו שלא עשינו כבר 6 שנים"
ההודעה הזו חיכתה לי בוואטסאפ וממש עשתה לי את היום.
נכון, לא כתבנו את הנסיעה הזו בתוכנית היעדים שבנינו יחד אבל אם הם ראו לנכון שהם יכולים לעזוב את הכל ולטוס לסופ"ש מפנק, כנראה שהיעדים שבנינו הושגו.
אני מזמינה אתכם לקרוא על זוג שמנהל עסק שכמעט התפרק והתרומם מחדש למציאות אחרת.
"עסקים לא עושים עם חברים ומשפחה !?" האמנם ?
הסיפור מתחיל בחברות אמיצה, מסוג החברויות שמתחילות בילדות, בשכונה, בגן, בבית הספר, בצבא, בחו"ל... מאלה שלא נפרדים ואומרים "בוא נפתח עסק ביחד".
אז הנה והחלום התגשם. פותחים עסק ויש חלוקת תפקידים ברורה. האחד אמון על הלקוחות השני על הניהול והעסק רץ. מגיעים לקוחות, עושים התקנות, נותנים שירות והעסק מצליח, הולך לא רע, מכניס כסף אבל... לא מספיק בשביל 2 משפחות... לא מגשים את הייעוד.
ואז מגיעה ההחלטה האמיצה...
שני החברים מבינים שהשותפות הזו לא בריאה לחברות ובטח לבטחונם הכלכלי של כל אחד מהם בנפרד והרי אף אחד לא רוצה שהחבר הכי טוב שלו יפגע.
פתאום אני לבד...
אחד החברים מוכר את חלקו לחבר השני... השותף "המנהל" מוכר לשותף "איש הביצוע" שפתאום מקבל עסק שאותו הוא יודע לתפעל בצורה הטובה ביותר אבל ... מי ינהל אותו מעכשיו ?
קצת עליי וחוזרים לסיפור
אני מירב באופן אישי מכירה את הקטע הזה של ניהול מול ביצוע.
שותפי לחיים, בן זוגי מזה 30 שנה, אב ילדיי הוא גם שותפי לעסק ואנו אחד עם השני 24/7.
מוזי, (כך קוראים לו והוא בדרך כלל עונה), הוא איש קריאייטיב שמכיר את כל כלי הפרסום במדיה.
גם אם תעירו אותו באמצע הלילה הוא יכול להגיד לכם היכן נמצאת כל פונקציה במערכת הפרסום של פייסבוק ואפילו יבריק עם רעיון קריאייטיבי.
עד כאן המחמאות - עכשיו בואו נרד עליו...
עם כל הכבוד לביצוע, כישורי הניהול של מוזי פחות טובים.
כהחלטה בחרנו שהעסק שלו ינוהל על ידי ומאז העסק שלו פורח.
אם זה עובד אצלנו, יש מצב שזה יעבוד אצלם !
מהשיחות עם השותף שנשאר עם העסק ביד הבנתי שהאדם שהוא הכי סומך עליו הוא אשתו.
נוסיף לכך את הזמן הפנוי שלה, את העובדה שכל הכסף נשאר בבית ואת יכולת הלימוד הפנומנאלית שלה... אמרתי, למה לא ?
עכשיו מודיעים לבעל העסק שיש לו בוס חדש והוא בוסית ובמקרה הוא מכיר אותה :-)
זימנתי את בת הזוג לשיחה. אישה יפה, עם ניסיון מנהלתי קטן ורחוק בזמן וללא ניסיון ניהולי כלל.
בשיחה הכרתי אישה חכמה, אסרטיבית, שורדת אמיתית והכי חשוב אוהבת... אחת שחשוב לה שלבן זוגה תהיה השלווה והשקט בכל הקשור לעסק ולמשפחה.
חמישי... שמונה אפס אפס, תתייצבי במגרש ! האימונים לסיירת מתחילים !
או יותר נכון, יקירתי, תביאי לפטופ, תדפיסי חשבון, קבלות של העסק, אופיס במחשב... אנחנו מתחילות :-)
וכך החלו להם חמישה ימי מנהל עסקים מצאת החמה עד צאת הנשמה.
באותם חמישה ימים למדה : ניהול חשבונות, תימחור, התנהלות מול הבנק, ניהול תזרים , נוסחאות אקסל (גם שתינו XL בשביל האנרגיה), דוחות, התנהלות מול הרשויות , ביצועים וניהול זמן.
אז מה ראיתי בעסק ?
לפני הכל אני חייבת לציין שהחברים השותפים נתנו את כל הלב והנשמה לעסק.
הם השקיעו את כל זמנם בניהול העסק ברמות המלאי, חשבוניות, ניהול לקוחות וכאלה.
כל התיעוד נעשה באמצעות פתקים שנכתבו בעט ועיפרון אצל הלקוח או במשרד.
הנתונים לא רוכזו ונוהלו נכון. לא מעט מהחומרים הלכו לאיבוד כשהיה צריך אותם.
הכי חשוב - לא נוהל תזרים מזומנים ולא היה מעקב בכלל על הכנסות והוצאות לפי תאריכים מה שגרם לחריגות במסגרות בבנקים.
בנוסף לא בוצע מעקב אחרי לקוחות מתעניינים מה שגרם לאובדן הכנסות עתידי.
דבר ראשון - איסוף, תיעוד וסידור נתונים.
התחלנו מאיסוף וניהול חשבוניות ידניות למערכות ממחושבות. ריכוז הנתונים וסידורם במערכת העניק תמונת מצב מסודרת : מי קנה מה, בכמה קנה, כמה שילמו, כמה חייבים, תשלומים לרשויות... פתאום יש סדר.
ניהול תזרים מזומנים מלא
ניהול תזרים הוא הכלי החשוב ביותר בניהול העסק. ניהול נכון יכול לעזור לבית העסק להבין בכל רגע נתון מה מצבו הכספי ומשם היכולת להתנהל מול הלקוחות ולא פחות חשוב מכך מול הרשויות והבנקים.
ניהול תזרים יכול למנוע "סימון" הלקוח על ידי הבנק בדירוג הלקוח וכך יעזור או יפגע בו בעתיד בכל הקשור לקבלת הלוואות במקרה הצורך.
חלוקת תפקידים נכונה
לא פחות חשוב היה השיעור בו למד בן הזוג להיצמד להוראות ולהחלטות ההנהלה החדשות כך שכל אחד מתמקד במה שהוא הכי טוב : תפעול העסק, שימור לקוחות, ניהול קשרי לקוחות ומכירות.
והיום ארבעה חודשים אחרי
ברור לכם שזה לא נגמר שם. כמו שהמנהלת החדשה קבעה יעדים ועמדה בהם, היא קיבלה יעדים ניהוליים ולימודיים ממני עליהם שוחחנו 2-3 בשבוע.
המעקב, הליווי והניהול המשותף הביאו ליעדים המיוחלים ואף מעבר לכך.
ציטוט של המנהלת החדשה :
"היום אחרי 4 חודשים מאז שנכנסתי לעסק יש שינוי אדיר. אין חורים, אין חריגות, יש לי מעקב על הכל ואפילו יש לנו חיסכון שזה משהו שלא חשבתי שיקרה. ההתנהלות הנכונה מביאה לדברים טובים גם בזוגיות שלנו."
מירב אנידג'ר
מומחית למציאת מקורות מימון לעסקים, חברות וארגונים מוניציפאליים
תואר ראשון בהצטיינות במנהל עסקים וכלכלה עם התמחות במימון וניהול מערכות מידע.
יועצת השקעות בבנק מוביל בישראל.
שימשה ככלכלנית | תמחירנית | מנהלת מערכות מידע בקיבוץ גדול בצפון החובק עסקים מתחום החקלאות, תיירות, מזון, תשתיות ותעשיה.
שימשה כנציגה, סוקרת ובודקת כלכלית של חברת BDI. במסגרת התפקיד בדקה מאות עסקים ותוכניות כלכליות לאישור לקבלת מימון .
כיום מנכ"ל חברה ליעוץ עסקי במגוון תחומים החל מיעוץ לניהול העסק, כח אדם, אדמינסטרציה, תמחירנות, רכש, מימון הנלת חשבונות, אפיקי שיווק, קריאייטיב וניו מדיה.
ליוותה ומלווה מאות בעלי עסקים בכל הקשור לקבלת מימון להקמת עסקים, פיתוחם וניהול תזרים מזומנים.
Comments